Har kunden alltid rätt?

Profilbild för Daniel

Dagens blogginlägg skulle egentligen handla om allt jag lärt mig under hösten – men jag insåg snabbt att fyra kursers innehåll i ett och samma inlägg skulle skrämma bort de få läsare jag faktiskt har.

Istället har jag bestämt mig för att dela upp det och ge varje kurs en egen plats för reflektion. Idag ska det handla om ”Datadrivet affärsmannaskap”.

Under kursen utforskade vi olika aspekter av datadriven verksamhet, med fokus på både kvalitativ och kvantitativ datainsamling och analys, marknadsföringsstrategier och kundbeteende.

Det jag tar med mig från kursen är framför allt vikten av att fatta beslut baserade på data. I dagens samhälle är det lätt att fatta snabba beslut utifrån antaganden, magkänsla och gamla vanor. Saker och ting förändras hela tiden och något som tidigare var sant är inte nödvändigtvis det idag. Om man istället definierar tydliga mål, samlar in relevant data och ställer rätt frågor blir det mycket lättare att fatta välgrundade beslut som leder verksamheten mot önskade resultat.

Men att driva en datadriven verksamhet är inte alltid så lätt som det låter. Min uppfattning är att många företag samlar in data, men inte vet hur man använder den. Att använda data innebär inte endast att presentera den i snygga dashboards eller presentationer, utan att även fullfölja analysen och agera efter den.

Kursen fick mig också att reflektera över kundrelationer. Tidigare i min karriär fick jag lära mig att ’kunden har alltid rätt’. Som yngre tolkade jag det som att man skulle hålla med kunden om allt – då kunde de ju inte bli missnöjda. Alla som jobbar eller har jobbat inom handeln kan nog hålla med mig om att det är en tolkning som är svår att stå bakom.

På senare år har jag dock insett att uttrycket faktiskt stämmer, men ur ett annat perspektiv. Kunden har rätt i den meningen att deras behov och önskemål styr efterfrågan. Genom att förstå vad kunderna verkligen vill ha och anpassa erbjudandet därefter, snarare än att blint hålla med, kan man skapa produkter och tjänster som faktiskt möter deras behov. Ur den synvinkeln är det helt rätt att kunden alltid har rätt.

För att verkligen förstå och möta kundernas behov är det avgörande att ha ett ”utifrån och in”-perspektiv – att se verksamheten genom deras ögon. Först då kan man identifiera vad de efterfrågar och leverera lösningar som uppfyller deras förväntningar. Ett sätt att närma sig detta är att ställa frågor som:

  • Hur hjälper den här produkten kunden att uppfylla sina behov?
  • Ger produkten någon unik fördel jämfört med andra alternativ?
  • Är det enkelt att förstå hur produkten fungerar och att använda den?
  • Ger produkten valuta för pengarna?
  • Är affärsresan (från intresse till köp och användning) smidig och problemfri?

Det viktigaste av allt, enligt mig, är förmågan att se människan bakom varje kund. Nyckeln till framgång är intresset för att lära känna den och uppfylla de behov som finns.

I nästa blogginlägg tänker jag dela mina tankar om kurs nummer två under hösten, ”Teknik för digitala analytiker”. Håll utkik!


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Har kunden alltid rätt?

Dagens blogginlägg skulle egentligen handla om allt jag lärt mig under hösten – men jag insåg snabbt att fyra kursers innehåll i ett och samma inlägg skulle skrämma bort de få läsare jag faktiskt har.

Istället har jag bestämt mig för att dela upp det och ge varje kurs en egen plats för reflektion. Idag ska det handla om ”Datadrivet affärsmannaskap”.

Under kursen utforskade vi olika aspekter av datadriven verksamhet, med fokus på både kvalitativ och kvantitativ datainsamling och analys, marknadsföringsstrategier och kundbeteende.

Det jag tar med mig från kursen är framför allt vikten av att fatta beslut baserade på data. I dagens samhälle är det lätt att fatta snabba beslut utifrån antaganden, magkänsla och gamla vanor. Saker och ting förändras hela tiden och något som tidigare var sant är inte nödvändigtvis det idag. Om man istället definierar tydliga mål, samlar in relevant data och ställer rätt frågor blir det mycket lättare att fatta välgrundade beslut som leder verksamheten mot önskade resultat.

Men att driva en datadriven verksamhet är inte alltid så lätt som det låter. Min uppfattning är att många företag samlar in data, men inte vet hur man använder den. Att använda data innebär inte endast att presentera den i snygga dashboards eller presentationer, utan att även fullfölja analysen och agera efter den.

Kursen fick mig också att reflektera över kundrelationer. Tidigare i min karriär fick jag lära mig att ’kunden har alltid rätt’. Som yngre tolkade jag det som att man skulle hålla med kunden om allt – då kunde de ju inte bli missnöjda. Alla som jobbar eller har jobbat inom handeln kan nog hålla med mig om att det är en tolkning som är svår att stå bakom.

På senare år har jag dock insett att uttrycket faktiskt stämmer, men ur ett annat perspektiv. Kunden har rätt i den meningen att deras behov och önskemål styr efterfrågan. Genom att förstå vad kunderna verkligen vill ha och anpassa erbjudandet därefter, snarare än att blint hålla med, kan man skapa produkter och tjänster som faktiskt möter deras behov. Ur den synvinkeln är det helt rätt att kunden alltid har rätt.

För att verkligen förstå och möta kundernas behov är det avgörande att ha ett ”utifrån och in”-perspektiv – att se verksamheten genom deras ögon. Först då kan man identifiera vad de efterfrågar och leverera lösningar som uppfyller deras förväntningar. Ett sätt att närma sig detta är att ställa frågor som:

  • Hur hjälper den här produkten kunden att uppfylla sina behov?
  • Ger produkten någon unik fördel jämfört med andra alternativ?
  • Är det enkelt att förstå hur produkten fungerar och att använda den?
  • Ger produkten valuta för pengarna?
  • Är affärsresan (från intresse till köp och användning) smidig och problemfri?

Det viktigaste av allt, enligt mig, är förmågan att se människan bakom varje kund. Nyckeln till framgång är intresset för att lära känna den och uppfylla de behov som finns.

I nästa blogginlägg tänker jag dela mina tankar om kurs nummer två under hösten, ”Teknik för digitala analytiker”. Håll utkik!


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *